ICA´s Visual Merchandiser - Vill se konkreta exempel

I rollen som Visual Merchandiser har det funnits ett fokus sedan länge som blivit mer påtagligt nu i spåren av pandemin, nämligen att skapa attraktiva och inspirerande butiker för att faktiskt förtjäna att kunderna fortsatt väljer just dig som aktör. Ett måste är att satsa på upplevelsen och dom emotionella dragkrafterna vilket kan betyda en mängd olika saker.

Emelie Stuxberg, Visual Merchandiser på ICA, kommer absolut besöka mötesplatsen nästa år. Hon är intresserad av att få konkreta exempel på hur man bör arbeta med upplevelsen utifrån de olika kundbehov och preferenser som finns. I sin roll försöker hon skapa en mer meningsfull affär och istället för att uteslutande jobba med frågan hur de kan sälja mer, väljer hon att fokusera på hur de kan göra skillnad för sina kunder i deras vardag och fest. Hon ser fram emot mötesplatsens
workshops, start-up pavilons och den internationella konferensen. – Vad och varför har vi koll på, nu vill vi bli inspirerade till hur:et genom konkreta exempel och genom att dela insikter med varandra, avslutar hon.

Emelie Stuxberg, Visual Merchandiser, ICA

Åhléns Visual Merchandiser - Vill inspireras av innovativa lösningar för framtidens
handel

Det har skett en tydlig förändring i kundernas behov och köpbeteenden under Covid-19 pandemin. Branschen står inför frågeställningar som rör hur länge kundernas köpbeteende kommer vara förändrat och hur framtiden inom handeln kommer att se ut. Emma Gynter, Visual Merchandiser på Åhléns förklarar hur de har fokuserat på att lokalanpassa varuhusen efter vad den lokala kunden har efterfrågat. – Vi har behövt anpassa oss till behov som kanske inte fanns
tidigare, exempelvis att kunna handla varor i entrén av varuhuset eller erbjuda tjänsten Personal Shopping digitalt, förklarar hon.

Emma vill besöka mässan för att ta tempen på branschen idag, men också för att få ta del av tankar och idéer kring framtidens handel. –  Jag vill gärna få med mig tips och tankar kring innovativa lösningar som kan hjälpa mig i mitt arbete i framtiden och få möjlighet till att möta människor med spännande idéer som kan ge mig nya synsätt kring framtidens retail, avslutar hon.

Emma Gynter, Visual Merchandiser på Åhléns

TeliaCompany´s Visual Merchandiser Manager - Vi måste satsa på den nya röda
tråden

Telias fysiska butiker finns idag på 60 orter i Sverige fungerar till stor del som den lokala Huben dit kunder kommer när de behöver hjälp och stöd i sina köp. De har en lojal, något äldre kundgrupp som tycker det är viktigt att tekniken fungerar och att det finns möjlighet att få hjälp i en fysisk butik. Under Covid-19 har flera företag snabbt fått ställa om och hitta nya lösningar för att fortsätta sin verksamhet på ett säkert sätt. – Jag tycker kreativiteten hos många företag har varit fantastisk i deras jakt på att hitta lösningen, säger Karolina Nystrand, Visual Merchandiser på TeliaCompany.

Hon kommer besöka mötesplatsen för att få inspiration och vill gärna ta del av vad andra lärt sig av sina misstag. Hon menar att butiker behöver skapa ett helhetstänk genom både den fysiska och digitala miljön, samtidigt som fokus för kundernas behov och upplevelse behöver ökas. – Jag tror det är där framgångssagan ligger. Vi behöver börja satsa på den nya röda tråden och göra upplevelsen seamless för kunden, avslutar hon.

Karolina Nystrand, Visual Merchandiser Manager på TeilaCompany

Senior Strategic Planner på LEGO – Vi måste samarbeta och lära av varandra

"Samarbete har i alla tider varit viktigt, men i tider av kris är det avgörande för handlare
att samlas för att lära av varandras framgångar, men minst lika viktigt att lära sig av misstagen. Jag ser fram emot att delta på Retail Expo 2021 och dra nytta av den kombinerade styrkan hos mässorna för att fortsätta inspirera kunderna."

Maurya Patnaik, Senior Strategic Planner på LEGO

Head of Content and PR på Indiska – Vill få insikter och starta dialog

"Jag ser fram emot att få uppleva möten som leder till kloka insikter om framtidens handel under Retail Expo 2021. Få starta dialog kring vad vi behöver skala bort men också addera i vårt tänk, för att kunna möta framtidens kunder på bästa tänkbara sätt." Cassandra Brunstedt, Head of Content and PR på Indiska

Julas Systemansvarig för POS - Vill få en bild av hur framtidens handel utvecklas

Trots den omtumlande våren har det märkts ett ökat intresse hos många att börja fixa och bygga om hemma, något som Julas butiker känt av. Varuhusen har anpassat sig till rådande restriktioner och kassorna likaså. Erica Matsson, systemansvarig POS på Jula, tycker det är positivt att beslutet om att höja beloppsgränsen för kontaktlös betalning togs snabbt efter att pandemin bröt ut.
Att kunder som handlar upp till 400 kr slipper slå sin pin är ju väldigt positivt i rådande situation och vi har också sneglat på swishlösningar under en längre tid för att erbjuda kunder fler alternativ till enklare betalning, förklarar hon.

Erica är en rutinerad mässbesökare och tycker den här mötesplatsen känns spännande. Hon ser fram emot att få lyssna till föreläsningarna och tycker de ger en bra bild av hur framtidens handel kommer utvecklas. – Jag brukar gå på flera föreläsningar för att upptäcka den röda tråden. Som förra året då många talade om swish men att lösningen inte var riktigt helt hundra än, då kände jag att min magkänsla blev bekräftad, säger hon. Trots att hennes roll är nischad på just kassasystem, så vill hon ändå gå runt hos flera olika utställare för att få inspiration och se hur deras lösningar ser ut.

Erica Matsson, Systemansvarig POS på Jula

IT-Retail bjuder in till mötesplatsen

Det finns ett före och ett efter covid -19 och alla frågar sig hur det kommer bli i framtiden. Annika Guldroth, CEO/VD på IT-retail, tror att pandemin tvingar företagen gå snabbare fram med den digitala utvecklingen. – Retailbranschen är och har varit på gång de senaste åren med att skifta fokus från enbart den fysiska butiken till att se vikten av online närvaro. De som inte varit riktigt där förut måste jobba hårt för att komma dit – NU, menar hon.

IT-retail är en nyhetssajt som strävar efter att lyfta kunskapen i branschen och visa trender inom IT och digitalisering. I retailbranschen handlar digitaliseringen främst om hur företagen kan jobba smartare och få till bättre affärer. De kommer bjuda in till mötesplatsen på sin nyhetssajt, alla sociala kanaler och via nyhetsbrev. De når ca 13 000 läsare i veckan och deras nyhetsbrev har 5000 prenumeranter bestående av VD:ar, marknadsledare, försäljningschefer, inköpschefer, produktchefer och IT-konsulter.

IT-retail stasar på mötesplatsen och ser fördelar med att den ligger parallellt med de andra viktiga mötesplatserna. Det kommer bidrar till att besökarna kan lära av varandra och dela kunskap. – Retail Expo känns som ett helt nytt, fräscht event där våra läsare kan förvänta sig otroligt mycket nyheter, trender och kunskap, avslutar Annika.

Annika Guldroth, CEO/VD på IT-retail

Internationell konferens för framtidens handel kommer till Stockholm

Behovet av att ställa om för hela handeln har aldrig varit större och köpbeteendet kommer förändras dramatiskt de kommande åren. På Retail Expo som arrangeras den 24–25 februari 2021 i Stockholm anordnas en framstående internationell konferens som visar vägen i den omfattande transformationen som förvandlar hela köpbeteendet och handeln både digital och fysiskt i grunden.

Konferensen visar på konkreta exempel på hur framtidens kund förändras, framtidens butiksupplevelse samt hur handeln bäst navigerar den ökande konkurrensen. Fokus är den digitala omställning, visionär teknik och digitala innovationer, nya affärsmodeller och hållbar handel. Här får handeln motivation och verktyg för att öka sin konkurrenskraft, säger Susanne Hallencreutz VD på Live Expo.

Forskare, branschspecialister, innovatörer och ledande varumärken från hela världen samlas i Stockholm för att diskutera och navigera i framtidens handel. Hartfordshire University, Unilever, Google, Absolut Vodka, Lego och Facebook är bara några exempel på företag som finns representerade i det internationella konferensprogrammet.