Arrangeras parallellt

Vi möter Sophie Jahn

Sophie Jahn CO Founder Naima

Naima, den svenska foodtech-startupen, har tagit sikte på att omdefiniera fikastunden. 

Med bakverk som inte bara lockar med sin smak utan även är rika på vitaminer och antioxidanter, har naima på kort tid skapat en betydande framgång. Sedan sin lansering i början av 2023 året har företaget genererat över 2 miljoner kronor i omsättning och sålt över 150 000 bakverk.

Naima skapades i mitt kök under pandemin, där jag och min medgrundare Desiree möttes i ett samtal om mat och dess betydelse. 

Desiree bakade fantastiska bakelser, jag hejade på och insåg snabbt att detta var alldeles för bra för att bara ätas i mitt kök.

Fika är en stor del av vår kultur, vi strävar efter att förändra spelreglerna och istället för att säga Nej och exkludera, ser vi att ALLA samlas runt samma fikabord, vare sig man är gluten-intolerant, undviker processat socker, äter växtbaserat eller bara vill njuta av en god fikabit, säger Sophie Jahn, grundare av naima.

Naimas vision sträcker sig bortom traditionell fika. De har skapat en rörelse, ”Reset with Naima”, en livsstil där näringsrik mat och medveten konsumtion går hand i hand. Genom att göra hälsosamma val tillgängliga och njutbara, stärker ”Reset with Naima” kroppen och ditt mentala läge.

VAD KOMMER DU ATT PRATA OM UNDER DIN SESSION?

Jag kommer att dela med mig av vår vision kring hur vi kan förändra och omdefiniera ett annars förlegat segment. För att bedriva förändring krävs det att våga ta ställning, sprida kunskap, testa diverse vägar, utforska andra kategorier och ta emot otaliga nej för att påvisa att framtidens fika är här för att stanna.

Jag vet att detta är framtiden och en avgörande riktning för att faktiskt förbättra människors hälsa.

En gång drömde jag om att bli världens bästa ryttare och växte upp på en hästgård på Ekerö, ofta åt jag näringsfattiga snacks och sedan förväntades prestera på hög nivå. Detta lärde mig hur viktigt det är med god näring, något som jag drivs av att erbjuda andra. Därför blev vårt kökssamtal startskottet för Naima.

VAD SER DU MEST FRAM EMOT UNDER DAGARNA?

Att få ta del av andras kunskaper inom branschen, skapa en större förståelse kring status quo och utforska hur naima kan bli en progressiv spelare i framtidens retail.