Co-located with

ARKIVET - att driva tillväxt i en cirkulär affärsmodell. 

Sedan starten 2017 har ARKIVET erbjudit den medvetna kvinnan ett unikt och uppskattat koncept för att cirkulera sin garderob. Idag har ARKIVET 40 000 registrerade inlämningskunder, 1,5 miljoner årliga besökare och värderar över 400 000 plagg per år. VD Martin Hallander delar med sig av insikterna bakom Arkivets framgång – hur man skapat starkt kundengagemang och samtidigt lyckats skala upp verksamheten i snabb takt.

Implementering: Hur har ni integrerat cirkulära lösningar i er verksamhet, exempelvis genom second-hand-initiativ?
– Arkivet har sedan 2017 erbjudit den medvetna och modeintresserade kvinnan ett nytt sätt att cirkulera sin garderob. Vi kallar det modern second hand. Med ett stort fokus på upplevelsen med kurerat sortiment och fräscha butiker erbjuder vi något helt nytt inom modebranschen. En av de unika sakerna med Arkivet är tempot där de flesta av de inlämnade plaggen säljs inom bara några dagar.

Utmaningar: Vilka utmaningar har ni mött när ni infört ett cirkulärt tänkesätt, och hur har ni överkommit dem?
– Utmaningarna har varierat över tiden. I början handlade mycket om att normalisera Second Hand. När Caroline Hamrin drev sin mormors butik så gömde man gärna påsen från second hand butiken. Idag ser vi ett helt annat beteende och vi säljer massor av vår tygkasse. Konsumenterna är stolta över att visa att man har handlat begagnat.   Idag handlar det om att förfina det erbjudandet vi har och göra det ännu enklare att lämna in och handla mode hos oss, tex genom att erbjuda nya digitala tjänster. I dagarna lanserar vi uppdaterade tjänster för våra inlämningskunder.

Framtidsspaning: Hur ser du på framtiden för cirkulär handel och hållbar konsumtion i branschen?
– Second hand är här för att stanna. För att lyckas måste man, som i all handel, vara tydlig med sitt värderbjudande och koncept. Vi får ofta frågan om vi ska bredda och diversifiera vårt utbud men tydligheten går före allt och därför har vi till exempel valt att inte ta in herrmode i butikerna.

Effekt: Hur har era initiativ påverkat kundbeteendet och er affärsmodell?
– Vi är i en stark expansionsfas och har öppnat två nya butiker de senaste 6 månaderna. För oss är tillgänglighet viktigt och fler butiker ger våra kunder större möjligheter att besöka oss ofta. När marknaden för second hand växer vill vi också bli mer tillgängliga – dels genom fler butiker men också genom ett attraktivt sortiment.